Pages

Sep 20, 2011

Sensitive Issue

sebenarnya saya dah lama nak tulis entry ni. tapi kesudahannya tak tulis pon. arini saya gagahkan diri untuk tulis jugak. ewah. ok. serius2. ini entry serius. jangan memain nanti kena babap. saya pon tak tau nk ketegori entry ni dalam segmen ape. jadi saya namakan segment baru iaitu segment :JANGAN SENTAP.

entry ni hasil dari observation saya kepada keadaan sekeliling saya, terutamanya kepada apa yang saya lihat, saya baca or saya dengar. saya mulakan dengan tajuk utama iaitu sikap sensitivi masyarakat sekarang. masyarakat Malaysia ni mmg tak lari dari merungut, complain, atau konon2nya menegur. saya katekan Malaysia. bukan melayu semata. Skrg teknologi dah canggih, semua orang dah boleh access to internet. dan semua orang pon berlumba nak buat social account, blog (ehem!) or even skrg semakin famous is vlog. dan bermacam2 lagi lah. sebagai contoh lah; kita pegi youtube. taip je tutorial shawl ke tudung ke pashmina ke. mesti ada. confirm! tapi yang tidak enak dimata, komentar2 tu sendiri. saya tau nak menegur orang tu satu benda yang baik. tapi kena lah buat dengan cara yang baik. kita sebok kan nak cari kesalahan orang. sanggup buffering video tu walaupon lama. bialah broadband dah smp limit pon. pastu sebok cite pasal kesalahan orang. aurat orang. muka orang. hmmm. saya cakap tak salah nak menegur. tapi elok lah kiranya kita betulkan diri kita dlu dari sebok betulkan orang lain. ye tak? kita sebok cakap "nak buat tutorial tudung konon! cover lah lengan tu dlu". cuba kita tengok diri kite pulak. terjaga ke aurat kita? bertudung litup kah kita bila kita pegi jemur baju yang boleh jiran sebelah nampak? bertudung litup kah kita bila depan abang ipar kita? atau kakak ipar kita? kita pasti ke kita dah sempurna? tak! takde siapa dalam dunia ni yang sempurna.dan cubalah tengok dari sudut yang positive. ada message yang nak disampaikan. dia nak ajar orang pakai tudung, baiknya hati dia. tapi kita sebok burukkan dia. dan klau di laman2 social, kita main tulis je suke hati kita. kita tak suke orang tu. kita tulis status. kita tak suke gambar dia. kita comment. tapi pernah tak kita terfikir? berapa orang je yang suka kita? dan berapa orang yang tak suke kita? pernah?

saya ulang, menegur itu boleh. cuma lebih elok klau kita sendiri betulkan diri kita dlu. teguhkan iman kita dlu. dirikan solat kita dlu. itu yang sebaiknya.

pernah tak baca

When you're single, people ask about boyfriend, You have a fiance, they ask about wedding? You get married, they ask when will you get pregnant?You already have one, they ask when is little brother or sister coming? When you divorce they ask why? If you move on, they ask why so quickly? People will never stop asking.
ini pon salah satu benda yang saya tengok ramaiiii sangat bercakap tentang sensitif issues. camne nak ketegorikan dalam isu sensitif ni?
soalan2 yang mungkin anda tak perasan anda tny itu sensitif. tapi hakikatnya benda itu adalah benda sensitif:
1. bila orang dah kawen lama tapi tak dapat anak lagi. then u ask "eh bila nk dapat anak ni?"
-Hello! anak tu rezeki dari Allah, kita tak tau bila Allah akan bagi kt kita. so jangan memandai tny camtu. bila orang tu dah lama mencuba tapi masih tak dapat anak. itu sedikit sebanyak akan mengguris hati orang tu. faham ke tak?? (eh gaya macam marah ;p)

2. bila orang tu asyik pregnant je. then u ask "eh ko pregnant lagi ke?"
-instead of tny camtu. why dont u just say. "Alhamdulillah, rezeki ko lagi". bukan ko pon nak jaga anak dia. kau sebok kenapa? (eh macam marah jugak ;p)

3. bila orang tu dah mencapai umur lewat 30an atau 40an tapi masih bujang. then u ask "eh ko ni bila nk kawen?"
- soalan ni klau bg orang takde hati perut mmg tny jela camtu. tanpa sikit rasa salah pon. padahal orang yg menanggung tu masyaAllah. kita tak tau kan.

haa.itu baru 3 soalan saya bagi. byk lagi soalan yang lain2. atau mungkin kita tak tny soalan tapi kita gelak je. itu pon mungkin jadi benda yang sensitif. yelah! klau orang tu cerita pasal penyakit die ke. tetiba kau "HAHAHHA" what the?. so moral of this entry, kita jaga percakapan kita. lebih peka bila bercakap. jgn main bedal kauu je.

dan most important thing is berdoalah kepada Allah, supaya teguhkan iman kita kerana orang-orang yang beriman tak sesekali akan menyakiti hati orang lain. :)


renung-renungkan :)

6 comments:

LindaF said...

Mimiiiiiiii.. entry yg sgt terkesan di hati. dalam maksud tu... hihi

Cik Puan Mimi said...

hehehe. mmg mendalam.hehe

puan azie said...

terbaekk..agree 100%

Cik Puan Mimi said...

cik azie; right? agreed.hehe

Reen Tart Nenas said...

memang menyampah dengan semua kata-kata orang nie. kalau gemuk, di kata, wey apesal ko gemuk sgt pas kawen. ko ngandung eik? apesal ko tak ngandung lagi.
ooooooooo kite perlu byk kesabaran :)

Cik Puan Mimi said...

yup~ mulut orang x berenti ckap..yg penting kte x tergolong org camtu kan?

Cik Puan Mimi © . Designed by MaisarahSidi.com