Pages

Aug 10, 2015

Mie wan little crib

Assalamualaikum

Hai hai hai. Menyeeeepii aje keje aku ni kan? Dlm blog je. Sbb x sempat nk bukak blog. Nk baca blog apetah lagi. Naseb baik instagram aku hidop lagi. Hahaha. Busy memanjang. Klau tak busy menjahit busy jaga rafif. Tak pon busy tengok running man. Kahkahkah

Haa okay. Dah lari jauh dengan tajuk. Hmm sebenarnya tak tau nk mula dari mana. Aku x de hati pon sebenarnya nk update blog tp sbb bosan menunggu kontraktor ni maka aku cerita lah sikit2. 

Bismillahirrahmanirahim.....
Awal tahun haritu aku survey2 nak beli rumah double storey. Lama tau aku survey. Naik pening aku tengok harga rumah sekarang. Memandangkan aku dah berjaya menjual apartment dan penthouse aku kt kajang jd mari lah kite cari landed house yg agak beso utk mengisi barang2 aku yg maha banyak tu. Sobs. Lagipon aku survey beberapa ciri la utk rumah sampai ke tua nama dia. 

Here goes the list:
1) Kawasan kejiranan melayu. 
 aku ni kan skrg duduk dengan kejiranan 1 malaysia ni. Kahkahkah. Jadi aku tau baik buruk duduk kawasan tu. Aku x nak state lebih2 kang kena block pulak blog aku yg suam2 kuku ni. Hahahaha. 

2) double storey landed
Wahh gitu mcm ape je kan pilihan aku. Kikiki. Tp aku kan menjahit. Klau boleh 1 bilik tu aku nak buat bilik menjahit tanpa share dgn sape2. Skrg ni dah takde #rafif playroom sbb aku dah tukar jadi #mimisewingroom hihihihi. 

3) jarak tempat keje husband tak boleh jauh sgt. 
Ini bukan choice pertama. Sbb mcm aku ckp td la. Kawasan situ susah nk cari rumah yg within our budget. Klau ko kaya takpe. Haha. Klau kayap je mcm kami ni mmg tak la dapat beli 2nd stry kt sane. Semua 450-600k dah. So cari atleast paling tak 30minit smp office. Yg penting point pertama tadi. Kejiranan melayu.

Itu jela kot. Ape lagi ek? Ciri2 idaman hati? Hmm nanti2 lah aku fikir. 

Cari punya cari punya cari punya cari. Akhirnya jumpa lahh rumah sekarang ni yg dah menjadi our new property. Takde dh lepas ni kot. Rafif kira membesar kawasan ni la. Haha. Walaupon nama die our new property tak bermaksud ianya new tau. Hahaha. Kami mampu beli 2nd hand house je. Tak mcm org lain semua baru. Ini pon dah bersyukurrr~~ 

Jadi memandangkan kunci dah dapat. Masa ni paling kritikal skrg. Dimana semua benda kena buat skali arong sebelum bebetul pindah ke sini. X nak la klau dah pindah baru nk buat sane buat sini. Kompem lah bersepah dah la aku ni "rajin" bebeno mengemas. Wakaka. Pastu pulak ada "pembantu yg maha rajin" tu lagi lah haruuu. 

Tapii yang best pasal rumah ni selain dari harga die yg under mv tu. Die juga didatangi dengan kitchen cabinet, 5 bijik ekon, satu set bilik tdo BARU!, porch tiles with awning, plaster ceiling, mesin basuh BARU! Hahaha. Nampak tak penjimatan disitu. Walhalnye banyak lagi duit ko habis kt tempat lain. Kikiki. 

Kitchen cabinet tu ko x payah la nk expect kitchen cabinet yg 3d glass air mengalir, kitchen island bagai. Aku lepuk kang. Cuma warna die mmg oldschool tp memandangkan die kayu xpe kite cat aje warna kegemaran. Jeng jeng jeng. Seperais btol kc aku ni. >.< 

Smlm aku pegi cari lampu, order tiles bilik air sbb kena pecah buat baru semua, survey toilet bowl. Arghh pening kepala. Itu blom masuk nk order cat, arini terpaksa hantar rafif kt mil kajang sbb nk handle kontraktor. Ada yg servis ekon, ada yg dtg hantar tiles, ada yg nk quot pecah bilik air, buat store bawah tangga. Eh pening kepalaaa~ Kami mmg kelam kabut, everything need to be fast. Sbb by hook or by crook kena pindah next month sebelum husband outstation oversea. Omg! 

Ni kedai kami pegi beli tiles bilik air. Rase mcm kelakor pon ada sbb kena pegi sendiri. Sebelum ni tengokk je ayah buat rumah sikit2. Tak pernah lak aku fikir banyaknyee duit mengalir. Haha. 

Houses lighting puchong. Eh giler ramai orang wei! Bio btol kedai ni. Klau korang nk beli brg make sure dtg awal pilih dan terus byr and check! Sbb check tu lamaaa giler woi. Hmmm nangis2

Ni antara afew yg aku pilih. Nak tukar taste sendiri la. Naseb kedai ni harga die reasonable. 

Ni pulak terkejar2 pegi survey toilet bowl dgn segala mak nenek keperluan toilet. Kami ni bukan apa. X ada masa! Bila husband os mcm arini aku semua kena handle sorg2. Kena pegi bukak pintu rumah. Kena catat apa benda. Mari lah kite ber"huhuhu"

Harini husband terus booked org overhaul service ekon. 5 bijik peninggalan owner lama. Huuu~ tp aku mmg nk review semua kontraktor yg ada klau sempat. Nanti2 la ye. 

Itu je buat masa sekarang. And skrg kena tunggu quot harga dr a few tukang cat yg ado. Hmm terketar2 nk tau harga. Ko jgn la tny kenapa x cat sendiri. Husband aku bukan slalu nk ada kt rumah. Os manjang. Aku? Ha ha ha *echo echo echo* klau dtg dgn rafif nk ngecat rumah terus aku pitams kt pintu rumah. Kuang3.

Okay bai itu saja nk cite. So aku akan cuba rajin2 update blog la buat masa skrg utk kenang kenagan aku tua2 nanti hahaha. 

_live update dari ciken rice shop setia city mall. Smbl boring tunggu org servis ekon habis buat keje. 

7 comments:

diary_ciknaa said...

hebatnya update sambil makan..hihi kipidap!

ameris said...

Wahhhh.... cpt mimi update lg. X sabar dh nk baca..

Kak Vit said...

goodluck! tak sabar nak tunggu hapdet seterusnya :))

mrs kayrul said...

X sabar nak tunggu hasil umah baru....ko dah berjaya update...aku lemas kat lautan lg...x jumpa blog lagi...hahaha

Nadt said...

Best weh bila nak pindah umah sendiri..

safurara said...

*nangis apa yg kita borak, jadi kenyataan, akhirnya dah dpt rumah masing masing kan, ko misi mengemas dulu, aku lmbt lg.hehehe. update lg nanti tau!

norhidana said...

tak sbr nk tunggu hasilnya... jgn lupe share dr semasa ke semasa hehehe... demand sungguh

Cik Puan Mimi © . Designed by MaisarahSidi.com