Pages

Jul 16, 2012

Kronologi bersalin

Assalamualaikum

Ok. First of all saya mmg bersyukur Alhamdulillah proses bersalin dah selesai. Syukur syukur syukur. Itu je yg boleh diucapkan. Pengalaman bersalin anak pertama bg saya mmg menyeronokkan walaupon sakit tuhan je yg tahu. Huhu.

Nak jadikan cerita. Saya sakit tak lama. Sama macam mak saya. Dah keturunan agaknye. Tp rase sakit contraction tu sama je rasenye dengan org lain. Saya tunggu punya tunggu bila la bby nak keluar ni kan. Time tu dah 39w. Saya punya la rajin pegi berjalan taman la, pegi shopping complex la. Nk cepatkan proses bersalin punya pasal. Ari2 husband dok cakap. Malam ni kot rase sakit. Heheh. Time tu saya mmg dah x g keje. Cuti awal. Hari selasa 26.6 tu saya bosan dok rumah. Cakap kt mak jom kte g tgk mael lambong. Hehe. Siap tgk movie dlu. Malam tu nak tdo macam biasa je perut.

Bermula kisah.
27.6.12 5.30am.
Perut saya mengeras je. Langsung tak rase sakit perut. Tak pecah air ketuban ke ape. Saya gtau husband, abg perut mie mengeras. Nk beranak dah ke? Huhu. Husband mmg semangat aje nk g spital. Saya g kejut mak bilik sebelah. Mak perut mengeras. Nk bersalin dah kot. Try jela g hospital. Klau doctor suh balik kte balik.
Saya mandi solat. Mak siapkan beg. Rebus telur buat milo. Saya makan. Sedapp. Hehe. Sempat saya rendam air akar fatimah. Cepat wooh akar kembang.

Lepas tu ktorang bertolak g KPMC. Husband bawak biasa je. X laju pon. Saya siap boleh menyanyi2 lg dalam kete. Now u just somebody that i used to know. Lol. Smp je KPMC saya cakap x yah bawak beg lg la. Kot2 kena balik plak. Pegi counter bg buku cakap perut saya mengeras. Die tgk lg 2 hari nk due. Saya tny doctor Jamil ada x? Saya nk dengab doctor Jamil je sbb saya mmg follow dengan die je. Naseb baik die mmg ada sbb doctor Mimi el.

8.50am
Nurse bwk pegi level 2. Pastu kt pintu bilik tu dah tulis labour room. Aikkk. Aku nk beranak dah ke? Rupanya nurse nk cek jalan. Jeng jeng jeng. Nurse seluk tgk dah 3 cm. Saya x sakit ape lg. Nurse terus pecahkan air ketuban. Mak aihhh. Panjangnye benda alah tu. Die masukkan tetiba rase panass je kt bawah tu. Air ketuban dah keluar. Pastu nurse masukkan ubat berak. Huhu. Nurse suh saya masuk bilik dlu. Saya turun katil siap boleh berjalan pegi bilik. Saya tny. Mane husband saya?. Dalam bilik. Mane bilik saya? Nurse tunjukkan bilik. Tgk ada my mom. Nurse pesan suh makan dlu. Husband belikan nasi lemak sotong. Pergh. Kali terakhir saya makan nasi lemak tu. Huhu. Then tunggu la dlu. Nurse dtg lg dalam beberapa minit. Check jalan lg. Dah 4cm. Perut mmg mengeras jee. Nurse cucuk masukkan air. Adoi sakit tau x? Lepas cucuk air tu saya siap makan menyembang2.

9-10am.
Dah rase contraction sbb die masukkan air tu. YaAllah sakit susah nk cakap. Saya just tarik napas dalam dalammmm. Hembus. Ada la nurse yg ajarkan. Saya ikut je rentak nurse tu. Pastu dah selang brape minit. Nurse dtg cucuk ubt ngantok kt bontot. Adoi mengantok gler lepas tu. Tp saket tu tetap sama. Tiap kali contraction tetap rase sakit. Bertahanlah wahai hati. Mak dok urut kaki bg kurangkan rase sakit. Husband teman kejap2 sbb tengah settlekan hal pmcare tu.
Dalam pkl 10lebih mil dgn fil smp. Saya mmg x bertenaga dah nk bercakap. Terbaring je. Haha. Contraction dah makin kerap.

11.30
Nurse dtg lg check bukaan. Yeay dah 6cm. Nurse kate dah bley tolak masuk labour room. Saya pon naik la wheelchair pegi labour room. Sempat cakap dengan mak. Mak doakan mie. Sob3. Tp xley sedih sgt. Huhu

11.30-12.
Husband mmg teman je dok sebelah. I keep teeling him. Abang, sakit bang. Biar die tau sakit nye rase nk beranak ni. Pegang tangan die punya la kuat. Tak lepas even sesaat. Takde nurse dtg lg. Smp pkl 12 nurse check lg bukaan dah fully bukaan. Kejap je doctor Jamil datang. Nurse dah suh push.

12.10
Proses push pushing. Hehe. Nurse suh push. Saya ada jugak la push terkeluar bunyi. Hehe. Nurse cakap jgn bunyi. Teran macam org nk marah. Terannn lah hai. Tetiba doctor cakap kepala bby senget sikit terpaksa vacuum. Dengar la mesin vacuum bunyi.

12.20
seingat saya lepas tu saya pushhh 2x dan terasa benda terkeluar. Dan bunyi waaaaa. Mak aih kuatnye suara. Hehee. Allahuakbar! Saya jerit. Huhu. Nurse dtg tanya baby boy ke girl. Saya cakap boy. Die x letak pon dekat saya. Terus bawak bby pegi. Doctor mula proses jahit menjahit sbb td die dah toreh. Seriously x terasa ape dah. Husband masih setia temankan saya. Sempat husband kiss kt dahi. Pastu die pegi amek baby. Bawak dtg kt saya. Baru dpt tgk my baby.
Weee. Comelnye baby. Terus cakap Assalamualaikum anak ibu. Baby diamm je.

Alhamdulillah. Pengalaman bersalin saya tak sesukar yg saya gmbrkan. Tp pengalaman menjadi ibu baru penuhhh dugaan. Nanti saya cerita next entry ye.

18 comments:

Unknown said...

alhamdulillah
tahniah....

Asz Miza said...

Best bersalin mcm Mimi..alahai tak sabarnya nak bersalin nanti..:D

diary_ciknaa said...

jalan cerita lebih kurang ciknaa.
sakit, vacuum, contraction lepas masuk ubat tu sakit teramat.. ciknaa 5jam je dlm LR. terus baby lahir.

Super Ummi said...

Alhamdulillah...
dah selamat semuanya...
Haritu ternampak gambar mimie dalam majalah pa & ma.. =)

Wawa said...

kpmc ye...dlu nk beranak kat sane gak...tp bile checkup ngn dr jamil terus reject beranak sane...tp dr mimi mmg ok...:)

Fariza said...

alhamdulillah :)
sedih bc..
next, giliran kami yg lain pula.

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

wah seronok nya.. mudah betul akak bersalin, mesti anak yg baik ni.. hehe

Julia Johari said...

1220...
Masa julia baca entry dear terus julia mengalir air mata..seriusly terasa mcm julia plak yg bersalin...best baca kronologi dear...at least leh berkongsi ngan reader yg lain...betapa sucinya kasih syg seorang ibu :D tq dear

~ NANA ~ said...

lain org lain kn experience dia? tp syok baca macam2 cerita org...hehe

ctmah said...

congrats dear!selamat berpantang tau.tempek la gambar baby u

Unknown said...

fuhhh... alhamdulillah sng jugak mimi bsalin.. :)

mommychaa said...

mie..so suweettt...alhamdulillah besalin normal kan? taktahu lah cena gayanya sakit normal tuh. sebab kita ni czer..tak sakit sgt pon hihihihi ^__^ by the way tahniah dah jadi sorang ibu taU!

LisaLisut said...

waaa senangnya mimi bersalin... hehe. i tgh confuse jgk ni. sbb i tggu 3 tanda - the show, air ketuban and contraction. contraction tu sikit2 la so i tot false alarm je. perut keras tu mmg sll tp i usap2 nt dia lembut balik. tak rs nk lari g hosp pn. tkt gak ntah baby lemas ke apa kan. tp ntah. i xrs sakit nk beranak wpn at times dia mcm cucuk2.nk call doctor tanya pn mcm takyah la kot haha.selamba pulak i ni.heee

take care mimi :)

SUHAIDA said...

Alhamdulillah..sweet

kizzy t.fauzi said...

alhamdulillah dah bersalin dan normal plak tu.. happy for you! =)

sy tgu masa saya plak ni...hrp2 sesenang mcm kamu. insya Allah.

cici tembikai said...

babe seronoknya dengar pengalaman you . :') I dah 7 bulan ni. bila perut mengeras je risau and nak berak pun takut nak push mana lah tau terkeluar baby -,-'' seramnyaa lahai. harapnya I pun senang macam you jugak . Aminn

Unknown said...

Sambil baca pengalaman korg..sy tga tgu nk melahir kan my first baby..start kul 5 pg td contraction da dtg dgn kerap..tp x de la sakit sgt smpi x leh gerak...so still belom rushing g spital..now tga tgu mase je...bg husband tido dlu...hehehe...excited gile...sbb baby pun da overdue 6 ari ni..

Unknown said...

Sambil baca pengalaman korg..sy tga tgu nk melahir kan my first baby..start kul 5 pg td contraction da dtg dgn kerap..tp x de la sakit sgt smpi x leh gerak...so still belom rushing g spital..now tga tgu mase je...bg husband tido dlu...hehehe...excited gile...sbb baby pun da overdue 6 ari ni..

Cik Puan Mimi © . Designed by MaisarahSidi.com