Pages

Aug 16, 2015

Toilet Renovation

Assalamualaikum

Bersiaran lagi kita harini ye? Hehe. Arini nk sambung entry pasal toilet renovation. Maksud reno di sini ialah tukar tiles dgn tukar toilet bowl aje. Bukannye pecah dinding pong. Hehe. 

Kitorang mmg dah plan akan tukar tiles toilet rumah tu sbb rumah kami beli tu dah lamaaa. Dah 15 tahun usianya. Kikiki. Amek PMR tahun ni. Jd mmg plan nk tukar buat bilik air baru sikit la. Misi mencari tiles dah settle utk tiga2 bilik air tu. Sini aku nk kongsi jugak la kos utk reno toilet. Bukan apa, jenuh aku google bajet dan kos utk buat reno ni. Jarang yg nak share. Takpe lah, aku share lah yg aku. 

Tiles aku beli kt meru ni je. Dekat giler dengan rumah. Pegi la cari kt meru klau sapa2 nk beli tiles. Mmg harga murah. Aku beli utk 3 bilik air, kira termasuk skali lantai dan dinding. Tapi dinding bukan smp atas tau. Agak2 6 kaki je. Takde bajet nk buat sampai atas. Tapi okay dah tu 6 kaki. Kosnya Rm1300. Tiles dah settle, pegi cari la toilet bowl lagi.

Yg biasa aku tgk toilet bowl ni jenama american standard, jonhson suisse, clayton, inno. Aku pegi cari kt puchong, dekat tepi highway sebelum sampai houses lighting tu. 3 bijik kena beli. So harga bercampur2 dan tak sama jenama. Klau nak beli toilet bowl ni kena check jarak antara dinding dan lubang najis. Ukur baru beli. Jgn main hentam keromo je. 

Untuk bilik air bawah beli yg ni sbb yg ni jarak kena pulak. Jenama ape ntah. Aku pon lupa. Tapi yg jenis jatuh smooth tu. Idok ler bila tutup penutup tu gedebang jatuh. 

 Utk sinki pon kami cari kt kedai ni sekali. Ada mcm2 pilihan. Dan mcm2 harga. Untuk bilik air bawah, dan bilik air rafif pakai yg biasa je. Takde storage bawah mcm ni. Takde bajet! Haha 

Aku pilih yg biasa mcm gini je utk master bedroom. Sinki dan storage bawah tu. 1 set jela beli utk bilik aku. Aku nk sinki yg agak besar sbb nnt senang kot2 beranak kecik nk mandikan bby dalam tu hahaha. Dan bilik air aku hanya warna hitam dan putih sikit. Nampak tak "rajin" menyental toilet? Kikiki. Harga utk sinki ni rm399. Blom masuk paip dan saluran2 bagai tu. 

Ni pulak satu hal, water heater! Dlm bilik air rafif dah ada water heater peninggalan owner lama. Masih elok boleh guna. So kite topup satu jela utk bilik aku. Nk beli nanti2 pon susah jgak sbb klau boleh nk pasang skali arong dgn tiles apa semua tu. So beli jela. Jenama Rubine tu. Inventer, ada paip shower biasa dgn rain shower. Rm800. Harga asal rm900 lebih. Tapi sbb kami beli dah byk jd ada less. 

Paip sinki dapur pon beli jugak kt sini. Husband nk beli yg elok sikit katenye. Sbb sinki dapur la paling byk kite dok guna. Bukak tutup bukak tutup. So klau beli yg biasa2 takot loose la, karat la. So beli jela kt sini terus yg elok. Jenama serius tak ingt. Huhu. 

Itu je setakat ni progress membeli barangan bilik air. 
Haa ni dah berlonggok semua barang dalam living room. Itu toilet bowl semua blom sampai sbb kena order dlu. Dlm masa 2-3 hari sampai. Takpe lah sbb proses pasang tu semua lmbt lg.

Smlm kontraktor dah start datang buat keje, datang2 je terus melulu pegi toilet. Prengg prengg ttttrrrr tttrrr pecahkan tiles toilet. So babai toiler lama. 

Aku dapat harga dr kontraktor yg sama yg nak cat rumah ni. Die charge utk 1 bilik air, tukar dan pasang tiles pasang toilet bowl, sinki apa semua. Rm1500 utk 1 bilik air. So darab 3. Dah Rm4500. Mintak2 kurang dapat Rm4300. 

Dah habis2 cite pasal pecah sane pecah sini, timbul pulak satu benda pulak. Frame pintu toilet! Frame pintu toilet tu kayu, yg dah lama. Jd kayu dan air ni kan x serasi bersama. Haha. Jd alang2 die pecahkan tiles tukar aje frame pintu baru. Skrg frame pintu dah pakai aluminium. Aku pulak nk pintu semua color putih. Hmm ape jd ntah nnt. Cat aje la kot frame pintu tu nanti.

We will see.

Okay itu aje. Baii

13 comments:

Han Hanni said...

Tak sabar nak tunggu hasilnya. Kami selalu ke meru byk keta tiles tapi takde singgah tgk.

diary_ciknaa said...

mimi bestnya!

ameris said...

hai... masa ni laa duit mengalir mcm paip pecah kan mimi..
takpe utk kepuasan masa depan..

marshalizadotcom said...

Mmg laju je kan duit mengalir kalau bab umah ni.
Tak sabar nak tggu hasilnya....jangan lupa share tau


Jemput singgah blog sy SPORTING MUMMY

anez zamri said...

wei jadi tak sabar aku nak g umah baru ko ni hahaha

Ayuni said...

Duit byk mengalir kan? Tapi seronok nak masuk rumah sendiri

AMIERA ALIAS said...

salam.. boleh bagi nama dan alamat kedai tiles and toilet bowl tu tak? terima kasih..btw nice info in your blog..thumbs up

AkuKayaEA said...

upah tu kira murah jugak, bole dapatkan no kontraktor tu tak?

Unknown said...

bole bagi no tel kontraktor x...saya cadang nak reno toilet jugak... :)
nk buat perbandingan harga:)

mushroom said...

blh nak minta contact person contractor tu?

Cik Puan Mimi said...

kontraktor tu nama nizam - 0178868680

Vicky said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Kontraktor buat kerja ok tak awk, cepat x siap

Cik Puan Mimi © . Designed by MaisarahSidi.com