Pages

Aug 13, 2015

Proses pemilihan cat rumah

Assalamualaikum

Harini hari menunggu lagi. Jd mari update blog. Hahaha. So arini nak cite pasal cat rumah. Alhamdulillah arini settle dah order cat kt kedai. Tunggu esok cat pegi anta kt rumah je. Macam aku ckp aritu, kitorang mmg x sangka dapat kunci awal. Jd agak kelam kabut aku memilih warna utk rumah. Laki aku pulak bg dateline dalam masa 2-3 jam je nk pilih color. Menggigil tengok catelog. Die mmg tak brape kisah aku nk pilih color apa. Tapi xde la aku kejam nk amek color yg girlish sgt. 

Lepas dah fikir2 ktorang mmg nk cat luar dan dalam rumah. Mula2 tanya kontraktor yg cat rumah ktorang kt penthouse kajang aritu. Bila gtau ukuran apa semua, die quot 8k utk cat SAHAJA! Pitams. So kitorang dah decided nk survey2 dlu. After beberapa org yg datsng rumah tengok2, kitroang pilih dgn org ni. Tak boleh cite lebih keje blom jalan. Tapi best price. Jgn la buat hal budak ni. Kang mengamuk aku. Nnt siap aku mention brape habis utk upah ngecat. Sbb kontraktor ni org yg sama upah pecah tiles pasang baru utk toilet semua.  

So kontraktor dah ada maka time to order cat.


Pilihan cat ni pulak ktorang pilih satu brand jela. Senang pegi kedai sekali arong. Pilihan ktorang cat jotun. Katenye okay. Ntah la labu. Kitorang sebenaenya x survey pon harga cat ni ingtkan samaaa je semua kedai. Rupanya lain hoi. Mula2 pegi kedai cat kt kawasan rumah tu je. Pastu sebabkan x jd beli situ, kitroang lalu kawasan setia alam tu terjumpa lah kedai jotun jugak. Ni lebih kepada hardware. Cat mcm2 brand ada la. Tny2 harga murah wei dr kedai pertama. Ada 15%diskaun. Klau dah 5L tu beza 20ringgit. Maka banyaklah jimatt. Okay dah pilih2 color. Luar dlm apa semua. Total2 cost us Rm3200. Utk cat sahaja. Hmm okay. Pejam mata dan bayar! Mmg banyak pakai cat sbb cat luar dan dalam. Dan rumah tu end lot. Jd cat tepi rumah pon kena la amek kira. 

Budak sebok! Bilik awak color hitam putih jeee. X payah buat pilih2 color sgt. >.<

Okay settle lah order cat harini. Aku main pilih je sebenarnya color apa aku nak. Dan satu ruang tu satu color je. Takde dinding ni color lain, side ni color lain. Takde! Aku malas nk pening kepala. Dan color aku pilih semuanya soft2 aje. Sbb aku mmg pening kepala sikit klau warna terang2 ni. Kuang3. Masalah betul. 

Cost utk upah cat aku dapat harga reasonable la. Nnt insyaAllah aku akan mention bila dah siap. 

Okay itu aje! Esok cari mangkut jamban pulak. Daaa~ 

4 comments:

Sha said...

Jotun ni boleh tahan jugak. Saya pakai untuk rumah mak saya raya hari tu. Alhamdulillah finishing dia ok.

Han Hanni said...

alahai... kalau saya pilih colour, pening laaa.. payah sungguh nak buat pilihan..huhuhu

Shakina Farhan said...

wah..die quote 8k utk cat..pitam kn harga skg..share jgn x share..rmi seangkatan ni..

anez zamri said...

boleh tahan gak harga upah skrg..tapi berbaloi pun upah mi...pitam oii kalau nak cat sendiri..letih gila

Cik Puan Mimi © . Designed by MaisarahSidi.com