Pages

Nov 13, 2011

Tanda-tanda awal hamil

1. Rasa lapar yang berpanjangan

Juga terjadi pada orang yang tidak hamil tetapi lebih kerap terjadi pada awal kehamilan. Jangan bergantung sepenuhnya kepada tanda ini tetapi sekiranya ia berlaku disamping tanda-tanda kehamilan yang lain, bersiap-sedialah untuk membilang hari anda.

2. Perubahan pada warna di sekliling payudara

Sekiranya kulit disekitar puting anda menjadi kehitaman, kemungkinan anda sudah pun beberapa minggu mengandung. Walaubagaimanpun, ia juga terjadi disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon tidak berkaitan dengan kehamilan atau disebabkan kandungan yang terdahulu.

3. Kerap membuang air kecil

Sekiranya janin sudah mula terbentuk dan rahim yang semakin membesar mula menekan pundi kencing anda, anda akan mersa kerap untuk buang air.

4. Merasa tidak bermaya

Rasa seperti tiada tenaga sepanjang masa? Hormon yang dikeluarkan di masa awal kehamilan boleh membuatkan anda berasa letih dengan cepat. Rasa letih dan tidak bermaya adalah sesuatu yang kerap terjadi di awal kehamilan.

5. Sakit dan tegang pada buah dada

Sekiranya anda mengandung, buah dada anda akan menjadi semakin sakit pada sentuhan, agak serupa dengan ketidakselesaan yang terjadi pada buah dada anda sebelum haid. Apabila badan sudah menjadi biasa dengan kejadian hormon ini, kesakitan akibat ketegangan akan menjadi semakin berkurangan.

6. Pendarahan implantasi dan senak pada ari-ari

Lebih kurang 8 hari selepas ovulasi, anda mungkin akan mengalami sedkit pendarahan dari faraj dan senak pada ari-ari akibat dari implantasi. Anda juga mungkin mengalami keadaan yang sama semasa pada sekitar masa anda sepatutnya datang haid hari pertama.

7. Rasa loya dan muntah

Sekiranya anda bernasib baik, morning sickness ini tidak akan menyerang, kecuali selepas beberapa minggu hamil. Tetapi segelintir wanita akan mula merasa mual dan rasa luar biasa pada lidah walaupun cuma selepas beberapa hari mengandng.

8. Suhu asas badan tinggi berpanjangan

Sekiranya anda memang sedang membuat pemerhatian dengan mengambil suhu badan asas anda setiap pagi, anda akan mendapati paras susu badan secara konsisten melebihi paras asas sejak dari hari pertama ia naik.

9. Missed period

Sekiranya haid anda teratur sebelumnya dan sekarang ia sudah lewat beberapa hari. Inilah masanya untuk anda menjalani ujian air kencing untuk kehamilan.
Dan akhirnya..

10. Ujian air kencing yang positif

Sekiranya anda sudah beberapa hari ketinggalan haid dan terdapat 2 jaluran pada ujian air kencing, kemungkinan besar anda sudah mengandung. Jumpalah doktor untuk kepastian dan...

...Tahniah!




frankly speaking about my experience. 
no 1. lapar berpanjangan. rasenye normal. (atau mmg aku makan banyak!)
no 2. pon xde jugak. or maybe belum terjadi.
no 3. this one is true! kerap gler kot 
no 4. i donno lah. before tau saya pregnant saya bermaya je. tp dah tau tu. terus tak bermaya. haha. physco btol
no 5. hurm. not quiet true. biasa je
no 6. true! ada bleeding sikit. i though that was a period blood. +_+
no 7. yes! this one is indeedly true. saya mengalami morning sickness teruk jugak la. 
no 8. suhu asas sy check jugak everytime bangun pagi. tp tak perasan dengan suhu before ni camne.hehe
no9. yes. missed period. last period is september 2011
no10. its positive.


note to everyone; sape yang sakit senggugut time period. jangan terpedaya anda tidak hamil sekiranya anda rase sakit bila waktu2 period hampir. mungkin anda hamil! sbb macam saya. period pain still ada. walaupon im pregnant. sebab doctor told me that waktu tu janin baru nak lekat. that's why rase period pain. so klau dah lewat waktu period. sila check! hehe.


this is a new beginning for me and husband. of course we are excited. and hope u guys will pray for us! :)

9 comments:

s a h i | a said...

Tahniah Mimi :) bykkan minum air semula tau bila kerap buang air kecil.Dr pengalaman sorang kawan ni,bb dia meninggal dalam perut masa 30++ weeks,rupanya air ketuban dah habis,doktor kata air ketuban tu akan keluar sikit2 melalui air kecil kita.apa2pun,semuanya Kuasa Allah. :)

take care dik :) smg Allah permudahkan semuanya.ameen.

- blogwalking - :D

eMaH SoMeL said...

congrats cik puan mimi :)
i taw i pregnant sb i miss period je..so far suhu bdn naik ckit, kerap ke toilet & cpt lapar..yg lain so far xda lgi..hehe

Nice info!

~ NANA ~ said...

enjoy ur pregnancy mimi! hehe

CzuCyg said...

hye... nice blog... support me... follow me...
http://czucyg.blogspot.com/

Liyana said...

tahniah! :)

Raihana said...

congrats dear !! i tau preggy 2 days before normal date for period..saje2 xsabar nak test time tu...hehe

Oren Kabinet said...

Hye mimi... baru je start follow your blog ni... nice! Tahniah!! happynye...
ape pun nk share sikit... saya juga last period september 2011.. 2-3 hari lepas ada rasa mcm xkena bawah perut... then tersangatla risau.. kemudian terus pergi klinik semalam... untuk buat pap smear, before tu buat UPT (urine pregnant test di makmal klinik).. bila buat je UPT, positive... rasa macam x percaya..betul ke ni? tapi saya xde rasa nk muntah2 ke..loya2 ke... nk kata lemah pun x jugak, malam kelmarin elok je p cat umah siap panjat2..nasibla x jadi apa2... cuma saya rasa lapar sgt2... pagi dah brekfast.. tau2 pukul 10.30 pagi tadi dah kelam kabut cari biskut kat pantry ofice... Lupa pulak nk cakap, lepas semalam check di klinik positif kan, saya minta doc buat scan..tapi yg sedihnya x nampak apa2 pun lgi.. doc minta saya dtg semula minggu depan 2/12...risau sgt2... :( hati langsung x tenang... kerja pun xbuat dari pagi...

Cik Puan Mimi said...

@oren; mungkin kandungan awak awal lagi..itu yg check x dpat tu..

sebenarnya macam ni.. even kta last period september..tp usia janin dalam perut berdasarkan tarikh ovulasi tu. maksudnya klau tarikh kita last period september pon. tp kita tak melakukan apa2 ovulasi. jadi janin belum ada. betul x?

saya rase mungkin kandungan awal lagi. sbb UPT mmg boleh detect pregnancy..

atau pon..awak pegi clinic lain yang boleh buat scan. scan lagi skali dah tengok. sbb kes awak ni macam office mate saya. janin tu masih kecik untuk tengok..

xpe..jangan risau..cuma jangan buat kerja2 berat la ek..panjat2 semua tu tak payah la..takot memudaratkan..

harap dapat membantu

Unknown said...

slam...sya cofius la...mgndung ke x bru lwat 3 ari period ..tp perut ni sakit rasa seriau je....breast pun sakit..asyik pening je ....td cek ade drh cm koko ckit tp masa kncing xde kuar drh pun...npe erk

Cik Puan Mimi © . Designed by MaisarahSidi.com