Pages

Feb 2, 2012

Breastfeeding

Assalamualaikum

smlm saya ada update entry pasal beg baby. tapi gambar terbalik. hahaha. tak tau kenape jadi camtu. saya update pakai phone je. so arini rajin sikit nk buat survey dengan kakak office yang dah ada sepasang anak tentang breast pump. huhu. bila bercakap tentang breast pump. saya zero knowledge! nak tanya kakak. dia tak pump. direct feeding + formula for her baby yang dah setahun sebulan tu. nak tanya mak. no clue! sbb die pon direct feeding dekat kami adik beradik ni. plus pulak cerita dah berpuluh tahun lepas. mana lah mak ingat. haha.

so nak tak nak. kena lah menimba ilmu dengan pakcik google kesayangan. dan tanya2 kakak office yang ada pengalaman mengepam susu. hehehe. bila masuk bab BF (breastfeeding) saya terus keliru. apa yang nak kena sedia, brand apa yang nak dibeli, mahal ke tak, brapa banyak botol nak kena ada. hurmmm T__T *pitam.

skrg ni saya dalam keadaan tidak pasti tentang status pekerjaan lepas bersalin ni. kerja lagi kah? sambung kerja kah? berpindah rumah kah? tak pasti! yang saya pasti. klau kerja. kena anta anak nursery then of course lah saya nak bagi stok susu sbb impian nak BF berkobar2 sbb tau lepas BF badan akan susut. *yeay! bersorak gembira* tapi mampukah saya? itu yang menjadi persoalan. jadi saya pon survey lah breast pump yang terdapat di pasaran skrg.

orang cerita jenama medela lah. avent lah. spectra lah. bla bla lah. macam2. ada orang tu kate sakit bila pump. ada orang kate tak sakit. jadi saya bingung! saya rujuk lagi kakak office saya ni. dia pakai jenama spectra. dual-pump. sbb dlu pernah tgk dia pump dekat surau. rilek2. buat stok susu. hehehe. die kate okay. tak sakit pon. beli set termasuk beg ade botol n cooler beg , kalo tak silap dlm 500++ kot. ok jugak lah harga dia. takde lah sampai ribu2 kan. sbb skrg ni saya tak pasti. kerja ke tak lepas ni. jadi pelaburan mesti tepat. jangan mengambil risiko beli harga riban2. last2 ko tak pump pon. sbb ko dok rumah je boleh direct feeding. saya start2 survey yang ada elektrik lah. bukan manual. mau kurus tangan saya yang gemok ini. hehe.


Ini paling comel. hehe. saya suke! Medela Swing
harga dekat mybrestpumpshop RM 649 (with 6 months warranty) 


yang ni dual pump spectra. macam kakak office saya pakai kot.
not bad lah harga dia lagi murah dari medela. tp ada dua pump. jimat masa!


nanti expo bulan 3 ni saya nk beli 1 jugak. tak kisah lah mana2. orang kate murah. heheh. klau murah boleh beli. pastu nk kena fikir milk storage bottle lagi. tapi saya berkenan dengan plastik je. sbb senang nk muat dalam fridge kan. plastik suri ramai orang beli kan? 

gambar ihsan lunatots.com


uiii. banyaknye nak kena fikir. ni belum cite kt husband lagi. bg pening die. hehehe. breastpump ni kena beli before delivered lah kan. sbb dalam pantang mengepam lah selagi boleh. hehehe. next thing kena fikir stroller and car seat! *ka-ching, ka-ching* 


10 comments:

Dulu Gadis, Kini Mama said...

hai cik puan mimi! BP ni mmg penting utk elak bengkak susu bila dh deliver nnt.

betul, kene pilih BP yg paling bersesuaian dengan kita sedia membeli.

lagi satu, jgn risau tentang ketiadaan susu tu. fikir positif dan happy selalu!

~ NANA ~ said...

mimi...org ckp lg sng beli storage bottle sbb blh pakai byk kali & blh terus cairkn pakai warmer...kalo plastic maybe take time la tp mmg jimat ruang! hehe...nana plan separuh nk pkai botol, separuh lg pkai plastik/bekas dadih tu je kot..hehe

Cik Puan Mimi said...

hehehe..thanks for ur comment.
really appreciate it.

kena selalu ceria2 la ni kan? hehe

Cik Puan Mimi said...

nana. betul tu. sbb fikir jimat ruang so terpaksa la rajin sikit kena guna plastik. atau husband baik hati nk belikan freezer utk letak stok bagus gak. hehhee

FieZaLieSa said...

mmg pentg pun BP ni..sy beli pas bby lhr..beli manual je yg anakku..kunun nk cube pam dulu..x de sakit sgt..

untuk 1st baby, x rugi beli BP yg mahal, pelaburan tuk msa hadpn..hehe..

baby sy dh sbln br berkira2 nk beli..lmbt btl..ngee~~

Aty Fared said...

betul..tunggu expo kat mid valley bulan 3 ni..insyaallah berbaloi nak beli...harge lebih murah atau dapat package menarik..:) survey betul2 ek..:)

iedayah said...

blogwalking..lalalala..i rs tuk 1st bby mmg byk kn invest..tp nnt blh digunapakai tk adik2ny plak dear

Cik Puan Mimi said...

Fiezalisa; tula.pelaburan jugak ni.

aty; nk tunggu expo.nk tengok yg tommetippi maacm kak aty.hehe

ieda; thanks for walking here =)

Cik Puan Mimi said...

Fiezalisa; tula.pelaburan jugak ni.

aty; nk tunggu expo.nk tengok yg tommetippi maacm kak aty.hehe

ieda; thanks for walking here =)

adlyn833 said...

saya pun sedang mencari breastpump yang sesuai.memang nak cari yang kat expo baby tu nanti ;P

Cik Puan Mimi © . Designed by MaisarahSidi.com